Bel +31 (0)26 442 44 40
  • Home
    • Samenwerkingspartners
    • Wij steunen
      • Ubomi Obutsha Centre
  • Vacatures
    • Psychiatrie
    • Psychiatrie interim
    • Psychologie vast / interim
    • Arts
    • Arts Verstandelijk Gehandicapten
    • Bestuur en directie
    • Intern
    • Lijn- en stafmanagers
    • Specialisten Ouderengeneeskunde
    • Verpleegkundig Specialist
  • Kandidaat
    • Assessment
    • Coaching
    • Testimonials
  • Opdrachtgever
    • Kandidaten In The Spotlight
    • Opdrachtgevers
    • Onze werkwijze
  • Over ons
  • Contact
    • Adresgegevens
  • Media
    • Columns
      • Eerlijk vaccineren is van levensbelang
      • Zeg duizend keer nee
      • De problemen van nu los je niet op met kennis van toen
      • Gecompliceerd
      • Stop de bureaucratie
      • Ambulantiseringsbeleid "Beter worden doe je thuis!"
      • Braafpraterij als bedrog
      • Een compliment geven: het doet iets!
      • Geef je collega’s de ruimte
      • Digitalisering doorzetten
      • Burgerlijke invloed
      • Oorlog
      • We leven niet meer in de tijd van Sigmund Freud
      • De optie van gummiberen
      • Samen beslissingen nemen
      • Progressie in de psychiatrie
      • Kom uit je stoel en loop
      • Eerst begrijpen, dan begrepen worden
      • Old boys network lobbycratie
      • Past de zorg?
      • Diversiteit binnen de Raad van Toezicht
      • Verwijsbriefje
      • Versterking van de surveillance en preventie van infectieziekten
      • Vertel het pro-actief
      • Ssssspspychiater
      • Afscheid
      • De stomste psychiater
      • Bewegen helpt maar onze regering beweegt niet mee
      • Preventie zal de zorg niet goedkoper maken
      • Het nut van een stoelendans en strijkijzer in de spreekkamer
      • De Krab
      • Wees een cheerleader!
      • Cowboys
      • Broddelwerk
      • Deze man snapt het
      • Een gezond leven bereik je samen
      • Donder toch op, met je 'leefstijl'
      • Je kunt pas de knop omzetten als je weet aan welke knop je moet draaien
      • Breng de waarheid boven tafel
      • Het verlaten individu, ondertitel: waarom voelen we ons zo leeg?
      • DSM-5 10 jaar later. Nou én?
      • Wat heeft de DSM-5 waargemaakt?
      • Podcast 1. Wat heeft de DSM-5 ons gebracht?
      • Wat betekent de DSM-5 voor patiënt en patiëntenzorg?
      • Wat doet de DSM-5 met de psychiater en de psychiatrie?
      • Pocast 2.Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?
      • Podcast 3. Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar?
    • Interviews
      • Jeugdhulp Friesland biedt hoogspecialistische zorg
      • Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
      • Beveiligde zorg op maat voor geïnterneerden in een klinische setting
      • DSM5 is nuttig, maar wordt vaak verkeerd gebruikt
      • De DSM-5 wordt niet gebruikt waar die voor bedoeld is
  • E-Brief
Actuele vacatures

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Het is begin maart en het stormt. Ik zit binnen met mijn gezin, de open haard is aan. Ik krijg een appje van de buren: het dwergkonijn van onze kinderen loopt los in de tuin. Ik ren naar buiten in mijn T-shirt en boxershort. In de kou, regen en harde wind loop ik paniekerige rondjes, duik ik tussen de struiken en zoek ik in diverse tuinen. De andere buren kijken verbaasd door het raam. Als het me gelukt is het konijn in een hoek te drijven, glipt het me telkens uit de vingers. Gelukkig komt mijn vrouw me te hulp in haar kamerjas. Ze bukt zich, pakt het konijn rustig op, praat ertegen en stopt het in zijn hok.

Dit beeld is me bijgebleven. Door al mijn studies, managementtrainingen, intervisies, coaching en jarenlange werkervaring wéét ik wat goed leiderschap inhoudt. Maar ik was niet eens in staat een konijn te kalmeren en te vangen.

Ik vrees dat ik hierin lijk op veel andere managers en bestuurders in de zorg. We hebben geleerd dat directief leidinggeven niet werkt, maar dat vergeten we in de hectiek. We doen vaak te hard ons best om anderen te overtuigen van onze ideeën, programma’s en goede intenties. We jagen, we pushen en we worden regelmatig verbeten in onze gedrevenheid.

Ondertussen raken we de verbinding kwijt. Met de medewerkers tegen wie we spreken. Met de praktijk van ons vak: de zorg. En zelfs met onze eigen kwaliteit om empathisch te zijn en aandacht te hebben voor onze omgeving. We doen precies het omgekeerde van wat er nodig is, namelijk: stilstaan, reflecteren, luisteren en waarnemen vóór we tot actie overgaan. Rust en zachtheid zijn uiteindelijk effectiever en krachtiger. Je moet eerst begrijpen, dan kun je pas begrepen worden.

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is directeur Erasmus MC, Thema Dijkzigt. Als verpleegkundige en bedrijfskundige heeft hij ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Hij publiceerde de boeken ’Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’, ’Wie vraagt wordt beter’ en ‘L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’.

Reacties

Er zijn reacties
Plaats uw reactie Stuur deze pagina door






Reactie

VAN DER HOEF & PARTNERS IS OOK:

  • Executive Search voor bestuur en directie

    Talenten, leiderschap en visie. Meer >


  • Specialist in het bemiddelen van management- en stafvacatures in de zorg Meer >
  • Discussieforum over professionaliteit en vernieuwing

    Professionaliteit, debat en nascholing. Meer >
  • Deel op Facebook
  • Twitter
  • Deel op LinkedIn
Contact
  • E-mail
  • Aanmelden E-brief
  • Attendeer iemand op deze site
Uw loopbaan
  • Coaching
  • Assessment
Privacy
  • Privacyverklaring
VDHP Leerbedrijf
  • SBB erkend leerbedrijf
Discura
  • Opinie
  • Boeken
  • Interviews
  • Thema's
  • Blogs

 

Schrijf me
in voor
de E-Brief

>> Klik hier