Bel +31 (0)26 442 44 40
  • Home
    • Samenwerkingspartners
    • Wij steunen
      • Ubomi Obutsha Centre
  • Vacatures
    • Psychiatrie
    • Psychiatrie interim
    • Psychologie vast / interim
    • Arts
    • Arts Verstandelijk Gehandicapten
    • Bestuur en directie
    • Intern
    • Lijn- en stafmanagers
    • Specialisten Ouderengeneeskunde
    • Verpleegkundig Specialist
  • Kandidaat
    • Assessment
    • Coaching
    • Testimonials
  • Opdrachtgever
    • Kandidaten In The Spotlight
    • Opdrachtgevers
    • Onze werkwijze
  • Over ons
  • Contact
    • Adresgegevens
  • Media
    • Columns
      • Eerlijk vaccineren is van levensbelang
      • Zeg duizend keer nee
      • De problemen van nu los je niet op met kennis van toen
      • Gecompliceerd
      • Stop de bureaucratie
      • Ambulantiseringsbeleid "Beter worden doe je thuis!"
      • Braafpraterij als bedrog
      • Een compliment geven: het doet iets!
      • Geef je collega’s de ruimte
      • Digitalisering doorzetten
      • Burgerlijke invloed
      • Oorlog
      • We leven niet meer in de tijd van Sigmund Freud
      • De optie van gummiberen
      • Samen beslissingen nemen
      • Progressie in de psychiatrie
      • Kom uit je stoel en loop
      • Eerst begrijpen, dan begrepen worden
      • Old boys network lobbycratie
      • Past de zorg?
      • Diversiteit binnen de Raad van Toezicht
      • Verwijsbriefje
      • Versterking van de surveillance en preventie van infectieziekten
      • Vertel het pro-actief
      • Ssssspspychiater
      • Afscheid
      • De stomste psychiater
      • Bewegen helpt maar onze regering beweegt niet mee
      • Preventie zal de zorg niet goedkoper maken
      • Het nut van een stoelendans en strijkijzer in de spreekkamer
      • De Krab
      • Wees een cheerleader!
      • Cowboys
      • Broddelwerk
      • Deze man snapt het
      • Een gezond leven bereik je samen
      • Donder toch op, met je 'leefstijl'
      • Je kunt pas de knop omzetten als je weet aan welke knop je moet draaien
      • Breng de waarheid boven tafel
      • Het verlaten individu, ondertitel: waarom voelen we ons zo leeg?
      • DSM-5 10 jaar later. Nou én?
      • Wat heeft de DSM-5 waargemaakt?
      • Podcast 1. Wat heeft de DSM-5 ons gebracht?
      • Wat betekent de DSM-5 voor patiënt en patiëntenzorg?
      • Wat doet de DSM-5 met de psychiater en de psychiatrie?
      • Pocast 2.Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?
      • Podcast 3. Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar?
    • Interviews
      • Jeugdhulp Friesland biedt hoogspecialistische zorg
      • Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
      • Beveiligde zorg op maat voor geïnterneerden in een klinische setting
      • DSM5 is nuttig, maar wordt vaak verkeerd gebruikt
      • De DSM-5 wordt niet gebruikt waar die voor bedoeld is
  • E-Brief
Actuele vacatures

Breng de waarheid boven tafel

Stel, je bent leidinggevende en een medewerker vertelt dat er een structureel probleem is op de afdeling. Natuurlijk neem je dat serieus. Tegelijkertijd loont het om het verhaal in twijfel te trekken.

Begrijp me goed, het gaat er niet om dat je je collega niet gelooft! Het is echter wel zo dat mensen vaak alleen de symptomen benoemen, terwijl het werkelijke knelpunt onzichtbaar in de diepte ligt. Vraag je dus af: is dit wel écht waar het om draait? Vraag vooral veel dóór. En zet alle betrokkenen eens rond de tafel, zodat je gezamenlijke urgentie creëert. Dit is ingewikkeld en tijdrovend, maar noodzakelijk voor een duurzame oplossing.

Op die manier hebben we op de verpleegafdeling chirurgische oncologie van Erasmus MC onderzocht hoe we de dagelijkse visites door de oncologisch chirurgen efficiënter konden inrichten. Dit proces verliep namelijk al jaren gebrekkig. Verpleegkundigen werden ervoor weggeroepen van andere taken, er waren geen vaste tijden, de visite startte te laat of de patiënt was net naar de röntgenafdeling gebracht. Bovendien was er geen doordachte route: de chirurgen liepen gewoon het rijtje kamers af.

Enkele collega’s pakten dit op als verbetertraject en maakten alle processen en wensen inzichtelijk. Er bleken onderling geen afspraken te zijn gemaakt of verwachtingen te zijn uitgesproken. Bovendien regeerden er veel ‘onwaarheden’: ‘we hebben al zoveel geprobeerd’, ‘het is nu eenmaal zo’ of ‘daar bestaat toch geen training voor’. Door deze te ontmantelen, waren we in staat het proces te stroomlijnen en alle activiteiten beter op elkaar af te stemmen.

De visite is inmiddels met 40 minuten per dag verkort. De tevredenheid van artsen en verpleegkundigen is omhoog geschoten. En de patiënten weten nu op welk tijdstip de arts langskomt en dus wanneer ze meer horen over hun behandeling of ontslagdatum.

Zelf vind ik dit een mooi voorbeeld van hoe je door actief te zoeken naar een ‘verborgen essentie’ de ervaringen en suggesties van medewerkers betekenis kunt geven en weer kunt verbinden met de afdelingsdoelstellingen. Dat scheelt op de lange termijn veel tijd en energie.

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is directeur Erasmus MC, Thema Dijkzigt. Als verpleegkundige en bedrijfskundige heeft hij ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Hij publiceerde de boeken ’Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’, ’Wie vraagt wordt beter’ en ‘L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’.

Reacties

Er zijn reacties
Plaats uw reactie Stuur deze pagina door






Reactie

VAN DER HOEF & PARTNERS IS OOK:

  • Executive Search voor bestuur en directie

    Talenten, leiderschap en visie. Meer >


  • Specialist in het bemiddelen van management- en stafvacatures in de zorg Meer >
  • Discussieforum over professionaliteit en vernieuwing

    Professionaliteit, debat en nascholing. Meer >
  • Deel op Facebook
  • Twitter
  • Deel op LinkedIn
Contact
  • E-mail
  • Aanmelden E-brief
  • Attendeer iemand op deze site
Uw loopbaan
  • Coaching
  • Assessment
Privacy
  • Privacyverklaring
VDHP Leerbedrijf
  • SBB erkend leerbedrijf
Discura
  • Opinie
  • Boeken
  • Interviews
  • Thema's
  • Blogs

 

Schrijf me
in voor
de E-Brief

>> Klik hier