Bel +31 (0)26 442 44 40
  • Home
    • Samenwerkingspartners
    • Wij steunen
      • Ubomi Obutsha Centre
  • Vacatures
    • Psychiatrie
    • Psychiatrie interim
    • Psychologie vast / interim
    • Arts
    • Arts Verstandelijk Gehandicapten
    • Bestuur en directie
    • Intern
    • Lijn- en stafmanagers
    • Specialisten Ouderengeneeskunde
    • Verpleegkundig Specialist
  • Kandidaat
    • Assessment
    • Coaching
    • Testimonials
  • Opdrachtgever
    • Kandidaten In The Spotlight
    • Opdrachtgevers
    • Onze werkwijze
  • Over ons
  • Contact
    • Adresgegevens
  • Media
    • Columns
      • Eerlijk vaccineren is van levensbelang
      • Zeg duizend keer nee
      • De problemen van nu los je niet op met kennis van toen
      • Gecompliceerd
      • Stop de bureaucratie
      • Ambulantiseringsbeleid "Beter worden doe je thuis!"
      • Braafpraterij als bedrog
      • Een compliment geven: het doet iets!
      • Geef je collega’s de ruimte
      • Digitalisering doorzetten
      • Burgerlijke invloed
      • Oorlog
      • We leven niet meer in de tijd van Sigmund Freud
      • De optie van gummiberen
      • Samen beslissingen nemen
      • Progressie in de psychiatrie
      • Kom uit je stoel en loop
      • Eerst begrijpen, dan begrepen worden
      • Old boys network lobbycratie
      • Past de zorg?
      • Diversiteit binnen de Raad van Toezicht
      • Verwijsbriefje
      • Versterking van de surveillance en preventie van infectieziekten
      • Vertel het pro-actief
      • Ssssspspychiater
      • Afscheid
      • De stomste psychiater
      • Bewegen helpt maar onze regering beweegt niet mee
      • Preventie zal de zorg niet goedkoper maken
      • Het nut van een stoelendans en strijkijzer in de spreekkamer
      • De Krab
      • Wees een cheerleader!
      • Cowboys
      • Broddelwerk
      • Deze man snapt het
      • Een gezond leven bereik je samen
      • Donder toch op, met je 'leefstijl'
      • Je kunt pas de knop omzetten als je weet aan welke knop je moet draaien
      • Breng de waarheid boven tafel
      • Het verlaten individu, ondertitel: waarom voelen we ons zo leeg?
      • DSM-5 10 jaar later. Nou én?
      • Wat heeft de DSM-5 waargemaakt?
      • Podcast 1. Wat heeft de DSM-5 ons gebracht?
      • Wat betekent de DSM-5 voor patiënt en patiëntenzorg?
      • Wat doet de DSM-5 met de psychiater en de psychiatrie?
      • Pocast 2.Wat betekent de DSM-5 voor de patiënt?
      • Podcast 3. Wat betekent de DSM-5 voor de behandelaar?
    • Interviews
      • Jeugdhulp Friesland biedt hoogspecialistische zorg
      • Wat doet Rivierduinen en waarom het leuk is om daar te werken
      • Beveiligde zorg op maat voor geïnterneerden in een klinische setting
      • DSM5 is nuttig, maar wordt vaak verkeerd gebruikt
      • De DSM-5 wordt niet gebruikt waar die voor bedoeld is
  • E-Brief
Actuele vacatures

Een compliment geven: het doet iets!

Een compliment geven, het lijkt zoiets simpels. Toch zijn we met elkaar geneigd om vooral eerst te kijken naar wat fout gaat en het compliment komt vaak aan het einde: “oh ja, je hebt goed werk geleverd”. In mijn werk als teamleider binnen Dimence, probeer ik oprecht complimenten te geven. En niet alleen ik, ook mijn collega-vakbegeleiders.

Een compliment naar de cliënt
Op het Werk Leer Centrum in Almelo en Deventer bieden we dagbesteding aan mensen met psychiatrische problemen. Op de terreinen van werken, vrije tijd en leren ondersteunen we onze cliënt in het proces van herstel & participatie. Daarbij gaan we uit van de krachten en kwaliteiten van deze cliënt. Tijdens zware periodes in het leven, is het vaak moeilijk om juist naar die twee componenten te kijken, maar toch doen we het met onze cliënten wel.
Het is namelijk makkelijker om je krachten te versterken dan je valkuilen te verbeteren. Dat laatste kost veel meer energie. We zien onze cliënten stappen maken en staan stil bij deze stappen. Juist door samen met ze in te zoomen op wat goed gaat, een compliment te geven over wat we zien, krijgen ze houvast om door te gaan.

Effect van een compliment
Door vaker complimenten te geven, kan er structureel verandering in jezelf, maar ook in je (werk)omgeving optreden. Een compliment activeert het beloningscentrum in ons brein. Dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel, wat resulteert in meer gemotiveerde en beter presterende medewerkers.

Maar… hoe doe je dat dan?
Maandelijks heb ik een werkoverleg met het team. Dit start ik structureel met de succesdoos; waar krijg je een compliment over van een ander, waar word je blij van, welk succes heb je behaald? Zo probeer ik het team bewuster bezig te laten zijn met een ander complimenten geven, maar ook met het inzien van de positieve dingen op het werk.
Tevens probeer ik zelf eerst te kijken naar wat goed gaat, een compliment erover te geven en niet te spreken van fouten, maar verbeterpunten. Dat laatste voelt anders toch?
En op de gang, bij het koffieautomaat, kan je iemand natuurlijk ook een complimentje geven; niets is mooier als dit spontaan gebeurt!

1 maart Nationale Complimentendag
1 maart, Nationale Complimentendag. Alle cliënten en medewerkers krijgen persoonlijk een complimentenzakje, waarbij ik uitdraag hoe belangrijk ik het vind om juist elkaar oprecht te complimenteren, elkaars krachten en kwaliteiten te zien. 31 complimenten, zodat in ieder geval iedere dag iemand tegen je zegt dat je een Kanjer bent!

Henriët Kolk-Bruintjes, teamleider van het Werk Leer Centrum van Dimence. 

Reacties

Er zijn reacties
Plaats uw reactie Stuur deze pagina door






Reactie

VAN DER HOEF & PARTNERS IS OOK:

  • Executive Search voor bestuur en directie

    Talenten, leiderschap en visie. Meer >


  • Specialist in het bemiddelen van management- en stafvacatures in de zorg Meer >
  • Discussieforum over professionaliteit en vernieuwing

    Professionaliteit, debat en nascholing. Meer >
  • Deel op Facebook
  • Twitter
  • Deel op LinkedIn
Contact
  • E-mail
  • Aanmelden E-brief
  • Attendeer iemand op deze site
Uw loopbaan
  • Coaching
  • Assessment
Privacy
  • Privacyverklaring
VDHP Leerbedrijf
  • SBB erkend leerbedrijf
Discura
  • Opinie
  • Boeken
  • Interviews
  • Thema's
  • Blogs

 

Schrijf me
in voor
de E-Brief

>> Klik hier